Elakadtam - avagy, hogyan másszunk ki az alkotói válságból

Nincs ötletem, meg úgy kedvem se, amúgy sem megy ez nekem, akkor meg minek próbálkozzak?

        Ismerős? Nekem nagyon is. 
  Minden író találkozhat, vagy már találkozott az írói válsággal. Mindig van egy holtpont, ahonnan tudni kell folytatni. Hónapok óta görcsöltem azon, hogy nincs ötletem, és nem tudok semmit írni. Rengeteg mindent kipróbáltam, de számomra  a végső megoldást egy novella jelentette, ami teljesen beindította a gondolataimat. Remélem ez a cikk hasznos lesz számotokra, a saját tapasztalataimra hagyatkoztam, persze ez nem biztos, hogy ez mindenkinek beválik, hiszen embere válogatja. :)

Ölel,
Elisabeth

1.       Ne add fel!
    Az első és legfontosabb, ha megakadtál az írásban: ne határozd el rögtön, hogy neked ez úgysem megy. Ülj felette, és  ha úgy érzed, hogy tényleg nem megy, pihentesd. Ne akard kicsikarni magadból a szavakat, mert abból sosem lesz semmi jó, ha nem azért írsz, mert jólesik. Egy percig ne zakatoljon az agyad a határidőn; gondold át, mit is akarsz írni.

2.       Hallgass zenét!
   Persze ez nem mindig válik be. Van, amikor a zene csak elvonja a figyelmet az írásról, és még kevesebb kedved lesz papírra vetni a gondolataid. De ott van az a lehetőség is, hogy a zene ellazít és áradni kezdenek belőled a szavak. A lényeg, hogy olyan zenét hallgass, amit szeretsz. Ne szomorodj el, ha az első szám semmilyen hatást nem nyújt, próbálkozz, hallgass meg többfélét, lehet, hogy időközben olyan számokba szeretsz bele, amit amúgy eszedbe sem lett volna meghallgatni.


3.       Tornáztasd magad!
    Ne akard elsőre nagy fába vágni a fejszéd. Először próbálkozz rövid novellákkal, versekkel, a penna oldalán például rengeteg gyakorlati feladatot találsz. Nem is kell beküldened… egyszerűen, ha van valami ötleted, írd le. Nekem az is sokat segít ilyenkor, ha találok egy olyan képet, ami tetszik, egyszerűen leírok róla mindent, ami eszembe jut. Néha kialakul rögtön egy történet a fejemben, máskor csak szavakat, mondatokat írok le, majd utána kezdek el a történettel foglalkozni.

5.        Gyűjts ötletet!
             Olvass könyveket, blogokat, hátha megjön az az ihlet. Ugyan ez vonatkozik a képekre, lehet, hogy találsz egy olyat, ami annyira megfog, hogy muszáj írnod róla. Szinte bármitől megjöhet az ihletet, akár teljesen hétköznapi dolgoktól is. Csak vedd észre a körülötted zajló világot!


4.       Jegyzetelj!
          Írj le mindent, ami eszedbe jut. Lehet, hogy értelmetlen, na és? Ha megfogalmazódik benned valami, ne hagyd elveszni! Lehet, hogy később még jól jöhet!

5.       Kérj segítséget!
           Ha végképp elkeseredtél, kérj tanácsot. Testvértől, baráttól, valakitől, akinek a véleményét eddig is meghallgattad. Ötleteljetek együtt! Az ilyen beszélgetésekből egész jó történetek szoktak kikerekedni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése